fredag 6 januari 2017

Min resdag

-Här har jag lärt mig simma.

Jag vänder mig genast om. Står vid Idre Fjälls busstation och väntar på dagens första buss till Mora. Hur gammal kan han vara, han som tar sina första simtag på Idre Fjäll? Letar i minnet. Vilka år jobbar jag i simskolan? Jag är drygt 20 år och upplever min första sommar i fjällen, och andra och tredje... Kan jag ha haft denna man i min simskola?

Medan jag nästan helt förlorar mig i gamla minnen, kommer bussen. Den som ska ta mig första biten på en lång resa.

Snart sitter jag där. Utanför bussfönstret förgyller det vackra vinterlandskapet min dag samtidigt som jag återigen försvinner från verkligheten, in i poddarnas värld.

Jag är påväg hem. Till vardagen. Och då det ändå tar en hel dag, gäller det att utnyttja tiden på bästa sätt. Det gör jag genom att plöja podavsnitt efter podavsnitt. Under tiden lägger vi mil efter mil bakom oss och helt plötsligt är jag i Mora. Vasaloppsstaden. Ett utmärkt tillfälle för kaffe - på Shellmacken nära tåget. För bussen är sen och tiden räcker inte till ett trevligt cafebesök inne i stan.

Nästa etapp är alltså tåg. Jag lämnar Mora och alla skidminnen som dyker upp. För skidminnena är många - om man är en entusiastisk Vasaloppsåkare. Eller var. För nu har jag ju troligen avslutat det kapitlet. 

Vid nästa byte är det mörkt ute. Sala. Det är här misstankar om förseningar börjar. Har det på känn liksom. 

Men bara femton minuter senare än beräknat åker vi mot Linköping. Det krävs dock att de kör in den kvarten - för att hinna med tåget till Nässjö. Jag lutar mig bakåt i sätet, tar några djupa andetag - och lyssnar vidare på poden. För vad kan jag göra? 

Nästa problem är verkligen ett i- landsproblem. Det går inte att ladda mobilen. Så jag stänger av poden. Och plockar fram boken. 

Plötsligt kommer ny information från tågpersonalen. Byte i Norrköping istället. Varför inte? Fortfarande inte mer försenad än att bytet från tåg till buss i Nässjö ska gå i lås.

I Norrköping blir det X2000. Det innebär att det finns internet och mobilen kan laddas.

Byter från bok till pod allt medan tåget kör vidare i hög hastighet och når Nässjö i tid.

Sista sträckan - med buss.

Vilken tur dagen börjar med ett härligt träningspass. Det sätter ton för dagen och ger energi att klara en hel resdag.

Äntligen hemma. Och det är vinter även här!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar