tisdag 25 oktober 2016

Cykeldag

Njuter av veckans finaste soluppgång. Klockan är ungefär kvart över åtta, morgonpromenaden är avklarad och frukosten står på bordet. Tänker på den kommande cykelturen.

För det är cykling som väntar denna "lediga" dag. Jag hyr en "vanlig" cykel, som givetvis inte är en helt vanlig treväxlad, men det är ingen racer. Möter mängder av cyklister och faktum är att alla har racercykel, cykelskor, proffskläder, gel i fickan och sportdryck i flaskan. Jag åker med undantag av cykelbyxorna i helt vanliga träningsskor och träningskläder, och en liten flaska vatten (för lite, måste givetvis köpa en ny flaska halvvägs...). Tror inte det beror på utrustningen - men jag åker inte om en enda cyklist. Däremot blir jag ju omåkt. Men jag kör på bra, för att inte vara speciellt van långåkare och backåkare på cykel. Rundturen jag valt är givetvis betydligt jobbigare än jag kunde föreställa mig. Åker via Lluc - där jag för övrigt beställer in veckans i särklass godaste croissanten, vidare till Selva. Och då jag där vid infarten ser en sko-outlet - dit även cyklister välkomnas - är jag extra nöjd att jag valde en cykel med pakethållare. För inte hade jag fått hem ett par nya spanska skor med en racer?
Via Sa Pobla tar jag mig tillbaka till Muro. Då visar klockan sju mil, tre timmar och fyrtio minuter. Oj, oj. Så långt och så länge - var länge sedan.

Och som om inte det skulle vara nog - veckans första dopp i Medelhavet, check. 

Det var rapport från min lediga dag. I dag lämnar vi Muro, Mallorca och solen,  och förhoppningsvis, på återseende.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar