tisdag 10 november 2015

Toppform 4

I Toppform 3 skrev jag om kostbitens betydelse för en Toppform vid 50. Toppform 2 kan du läsa om här och Toppform 1 här.


Nu är det hög tid för Toppform 4 och då bygger jag på pyramiden. Lägger till två våningar och är snart uppe på toppen. Vila och regelbundenhet.


Våga vila! Jag tänker här främst på vila från hårdare träning men det skulle lika väl kunna gälla i övrigt. Många är det som har stressiga dagar, veckor, månader och år. Att återhämta sig och hämta andan behöver vi alla någon gång då och då. Reflektera. Vart är jag på väg?


Över vilan har jag skrivit regelbundenhet. Inte bara regelbunden vila utan i allt jag tidigare berört i pyramiden. Och det är nog en av nycklarna till att dagens form är så bra som den är. Och då kommer vi till den minst sagt aktuella frågan så här drygt två månader innan den gyllene siffran ska passeras: Hur är formen?


Svaret är bra eller till och med mycket bra. Jämfört med 2014 och 2013 är det riktigt, riktigt bra. Föregående år har jag inte tränat med samma fokus som i år. För när det gäller Toppform - får man ligga i :-) Vilket jag har gjort. Med undantag av lite känningar i ena höften känns kroppen bra. Jag har tränat mer och bättre än tidigare. Mer innebär främst styrketräning - och det är nog min stora framgångsfaktor. Så här "hel" (med undantag av höftkänningen då...) har jag inte varit på jag vet inte när.


Och det är roligt. Att jaga Toppformen, menar jag. Att fundera och fokusera. Vad gör jag? Och varför? Nu vet jag också vilka pusselbitar jag har kvar och framför allt vet jag vad som ska finnas överst på den där pyramiden, det som är "pricken över i:et eller grädde på moset".


Låter det spännande? Häng då med på bloggen - för snart kommer Toppform 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar