tisdag 25 augusti 2015

Toppform 3

Ännu en avstämning i jakten på den Toppform jag söker efter. I dagsläget känns det riktigt bra. Jag har tränat betydligt mer än förra året, delvis beroende på att andelen timmar på gymmet har ökat. Och som en effekt av det har jag också kunnat öka den övriga träningen något. Så jag tycker att jag är på rätt väg.

Vad jag skulle återkomma till i detta inlägg, vilket jag utlovade förra gången, är kostbiten. Hur äter man för att komma i Toppform?

Jag håller mig till mina egna erfarenheter, vilket fungerar för mig - men kanske inte för dig? Allt fungerar inte för alla och jag tror man måste hitta sin egen bästa kost. Så här tror jag - att man når Toppformen:

  • Tänk 80-20. Ät bra 8 av 10 gånger. Att man någon gång då och då äter "onyttigt" spelar inte så stor roll, så länge du för det mesta äter bra. Äter man däremot för det mesta "skräpmat" finns det inte plats för nyttigheterna i form av vitaminer, mineraler, anioxidanter vilket leder till att man blir tröttare, mer sösugen - och inne i en ond cirkel.

  • Ät grönsaker! Drick grönsaker! Det är här vi har vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna. Det är detta som ger oss energi. Investera i en bra mixer - gör en grönsakssmoothie och inled dagen på bästa sätt.

  • Ät proteiner av bra akvalitet, ekologiskt kött, fisk och fågel. Själv äter jag inte rött kött (med undantag för vilt någon gång - djur som inte ätit kraftfoder...).

  • Ät kolhydrater av bra kvalitet. Välj quinoa, bönpasta, hirs, fullkornsris istället för bröd och pasta.

  • Vad gäller fett så undvik margariner och tvivelaktiga oljor. Annars är fett nyttigt. Smör, kokosloja, ekologisk oliv- och rapsolja, fet fisk, avokado, nötter...

  • Efterrätter, sötsugen? Undvik socker, använd dadlar, frukt, bär och honung som sötning. (Och som sagt, ät bra 8 av 10 gånger. Är man t ex i Innsbruck så njut av en Sachertårta - utan dåligt samvete).

  • Kanske viktigast av allt - fyll frys och kyl med färska grönsaker, frukt bär och allt det andra jag skrivit om ovan. Bort med skräpmat och in med bra alternativ. Det som finns hemma är grunden för en bra kosthållning.

  • Och vad gäller forskning - bli din egen expert. Läser du en forskningsrapport så kom ihåg att ta reda på vem som betalat för den. Det handlar ofta om marknadsföring och i grunden om att tjäna pengar. Vem skulle förresten tjäna på att forska om den mat jag skrivit om? Ekologiskt kött, ekologiska grönsaker och ekologsika bra alternativ till pastan? Nej, just det. Den forskningen är inte lätt att hitta, inga stora livsmedelsföretagt skulle tjäna storkovan på det.

Så det jag hittills kommit fram till då det gäller Toppform och kost är att hitta sin egen modell. Testa sig fram då man själv känner energi. Är det efter en pizza, en Mc Donalds-hamburgare, grönsakstallrik, husmanskost etc? Mitt "facit" handlar om rena ekologiska råvaror (jag tror nämligen att vi klarar oss fint utan allför mycket bekämpningsmedel) och undvikande av socker och vetemjöl.
Men - och det är viktigt - jag gör undantag ibland. Och njuter av det.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar