fredag 31 juli 2015

Toppform 2

Det har blivit dags för en uppföljning av Toppform 1. Mitt mål, om en Toppform vid 50 år, alltså i januari 2016, närmar sig. Innan jag går in på dagsläget kommer här ren fakta, för att fylla 50 år innebär mer än bara en eventuell ångest vid en siffra.

Vid 50 (eller 45 eller 55...) ökar risken för benskörhet för kvinnor. Ganska logiskt eftersom produktionen av östrogen minskar vilket i sig innebär att kroppen lagrar mindre kalk. Och vad gör man åt detta? Jo, utsätter skelettet för stötar som styrketräning och löpning.

Mindre östrogen innebär också mindre serotonin som kan innebära att man känner sig låg, ja deppig helt enkelt. Eftersom serotonin frigörs vid träning - så är det lika bra att köra på som vanligt :-)

Något mer som händer vid denna ålder, och som inte heller platsar hos någon som söker Toppformen, är att ämnesomsättningen minskar och vi får en ökad insulinnivå. Så, det är klart, vad jag stoppar i munnen har verkligen betydelse nu. Och viktigt, den som har bra syreupptagning och stor musklemassa, förbränner mer. Med andra ord: Träna!

Men inte bara träna. Återhämtningen tar längre tid. Så, vilan är också viktig.

Det här med träning som en given ingrediens i livet efter 50, det har jag vid Toppform 1 redan konstaterat. Och man ska då komma ihåg att träning är något annat än daglig motion/vardagsmotion som vi också behöver. Men antal träningspass, timmar, intensitet och träningsform, ja, det är väl det jag försöker hitta? Bland annat.

Det jag hittills kommit fram till är en mix av olika träningsformer. Såklart. Ingen mår bra av för ensidig träning. Tyvärr innebär varierad träning för mig ibland rullskidor, rullskidor och...rullskidor. Inte för att jag egentligen vill men den krassa sanningen då skador gör sig påmint. Och det leder ju in till hälsostatusen idag. För hur är det på skadefronten?

Jo, just nu känns det väldigt bra. Jag springer! Det är faktiskt så att jag snart tar mod till mig och börjar följa det träningsprogram igen, som jag vid två tillfällen tvingats avbryta. Och det är goda nyheter, att springa. Det är liksom en del av livsglädjen. Rullskidåkningen blir ju också roligare om den kan varieras med annat. Och nyckeln för att kunna detta - stavas styrketräning. Och allt i lagom mängd. Inte för mycket - men inte heller för lite. Jag har en skidsäsong där jag först och främst vill prestera så bra att jag återigen hamnar i startled 4 eller 3.

Mål och mening krävs. Även efter 50. För att hitta den där motivationen. Och en acceptabel tid på Vasaloppet räcker för att trigga mig. Mitt 10:e Vasalopp.

Där är jag idag. Sista juli. Vid nästa avstämning kanske det är dags att ta lite kosttips? Kost vid 50? Eller kost för att behålla formen? Tja. Jag sover på saken, tränar vidare och återkommer.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar