onsdag 22 april 2015

Toppform vid 50 1

Dags för en avstämning av den Toppform jag letar efter. Än är det god tid och visst har jag redan funderat en del och rent praktiskt genomfört en del. Och för dig som inte vet, handlar det om min toppform vid 50 år, i januari 2016. Vad innebär toppform, och hur kommer man dit?

Vintern och skidsäsongen är för länge sedan förbi. Trots en relativt "dålig" vinter, har vi fantastiska förutsättningar i Eksjö och sammanlagt får jag ihop ungefär 55 timmar. Jag åker tre långlopp och tre "vanliga" tävlingar samt två klubbmästerskap. Och vad säger detta om formen? Jo, att skidåkningen är bra, både för den fysiska formen och välmåendet som för den mentala biten. För att nå en den där toppformen är skidåkning helt klart en av pusselbitarna. För välmåendet är väl själva Toppformen, eller?

Men nu är det sedan länge barmark och löpningen är återigen en del av min vardag. Jag följer det träningsprogram som främst har till syfte att hålla mig skadefri. Och det gick ju - sådär.
Jag kom ändå igång bra och vad är väl en muskelbristning i vaden? Det tar några veckor (en månad?) och under tiden får jag njuta av mer rullskidåkning än planerat. Känner dock att jag behöver löpningen. Den är också en bit i det pussel som ska läggas och där alla bitar till slut ska visa på Toppformen.

Helgens yogaövningar är definitivt något för en kropp som hängt med i 50 år. Vi blir stelare och stelare. Rörlighet är ett nyckelbegrepp för att värdigt ta sig an födelsedagar efter 50.

Styrkan då? Rent krasst är det så att musklerna börjar förtvina redan vid 30. Hur är då statusen hos en 50-åring?
Men lugn. Jag har gymmet tvärs över jobbet och har faktiskt inte på många, många år tränat så frekvent styrka som nu.

Kondition, styrka, rörlighet - är det bara de pusselbitarna som ska in i Toppformen? Antagligen inte. Det är bara grunden. Det är väl som om man hade en pyramidformad modell, med en bas som det självklara innehållet av det som krävs för att ens orka vara 50. Kondition, styrka och rörlighet.

Om jag ska låta denna grund, bara vara en grund, för annat, eller om det är det som jag bygger vidare på för att satsa ännu mer - på en tid eller placering inför nästa säsong, det har jag inte planerat än.

Ändå ingår mål och drömmar i den pyramid som jag sakta i mitt inre börjat måla upp. Utan mål kommer man ingenstans och utan drömmar blir det inget mål.

Så jag jagar vidare. Eller letar vidare. Känner efter. Hur mår man som bäst när livet hamnar på andra sidan 50? Hur tränar man och vilka mål har man?

Det är många frågor, där svaren i vissa fall så sakta börjar klarna och där det i vissa fall fortfarande är rena dimman. Men det är bara april än. Vid nästa avstämning har jag säkert kommer längre i mina funderingar :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar