lördag 26 maj 2012

Långpass rullskidor


Det är inte frågan om någon sovmorgon denna lördag...heller.
En rejäl regnskur ger syrerik luft tidigt denna morgon. Under tiden intar jag en rejäl frukost, fyller på vattenflaskorna i midjeväskan och plockar fram ena paret Elpexskidor.

Före sju kommer ytterligare en friidrottsförälder. Vi tänker rulla till Tranås. Johan på cykel och jag på rullskidor. Börjar vi vid sju hinner vi till Tranås innan första start i dagens Ungdoms DM i lag.

Tyvärr är det ingen bra inledning. Hör direkt  på den nästan fem mil långa turen, att ena rullskidan låter oroväckande mycket. Efter några kilometer börjar skidan också gå väldigt trögt och jag inser att det inte kommer att fungera hela vägen. Den cyklande Johan ringer efter servicemannen. Hinner nästan ner till länsgränsen innan en ny rullskida snart sitter på vänster sida.

Därefter kör vi på. Snart är vi inne i Östergötland. I det landskap där jag trots allt har både själ och hjärta. Det går lätt, fast backen är lång. 

Svänger av från Kisavägen vid skylten Tranås 32. Drygt en Tjejvasa kvarstår. Vägen är vacker. Otroligt vacker. Återigen inser jag att hastigheten på rullskidor är precis lagom för att hinna se närmiljön. Med bil rusar man fram och hinner inte upptäcka en bråkdel av det jag nu ser. Det är blommar vid vägkanten, träd i full blom och vackra sjövyer.

Det är inte förrän sista timmen bilarna dyker upp och jag antar att många väljer sovmorgon en lördag.

En bättre lördagmorgon än rullandes till Tranås i den efter regnet syrerika luften, kan jag inte tänka mig. Alla de vackra vyerna sitter på näthinnan och solen dyker upp där bakom molnen lagom tills vi når Bredstorps IP, efter drygt tre timmar. Före de små friidrottarna och dess ledare och föräldrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar